Trobla Velike Lašče | Napis

Vitez je v srednjem veku naziv za vojaka na konju. Bil je pripadnik nižjega plemstva, katerega veščine so se izkazale v vojni. Vitez je lahko postal vsak, ki se je veščin vojskovanja učil 14 let. Oprema je bila draga in prvovrstni konji dostopni bolj bogati fevdalni gospodi.

26. februarja so se v viteški dvorani mogočnega Turjaškega gradu zbrali vitezi stare pločevine. Vitez lahko postane vsak, ki v sebi čuti nostalgijo do starodobnikov, do tehnične dediščine preteklosti, ki se zliva v sedanjost in se obrača v prihodnost. Marsikdo kupi starodobnika iz čistega užitka tudi v slabem stanju in ga potrpežljivo v svoji garaži spet spravi med žive; ključno pri tem je ohranjanje njegove originalnosti. Prestižni primerki pa so dostopni le tistim, ki imajo veliko pod palcem.

Trobla Velike Lašče | od okriljem Zveze slovenskih društev ljubiteljev starodobnih vozil – Zveze SVS je bilo organizirano izobraževanje tehničnih komisarjev iz 46 društev iz vse Slovenije, na katerem so udeleženci poglobili svoje znanje.Pod okriljem Zveze slovenskih društev ljubiteljev starodobnih vozil – Zveze SVS je bilo organizirano izobraževanje tehničnih komisarjev iz 46 društev iz vse Slovenije, na katerem so udeleženci poglobili svoje znanje.

Georg Gedl, rojen v Kikindi, je že kot mali fantič vzljubil avtomobile in njihove oblike, a na željo očeta je dokončal gradbeno šolo in nekaj časa opravljal poklic, za katerega se je izučil. Ves čas pa je ustvarjal risbe novih avtomobilskih modelov in jih pošiljal priznanim avtomobilističnim revijam. Leta 1969 mu je švicarska revija »Automobile Revue« objavila nekaj risb in mu utrla pot za zaposlitev pri podjetju Audi, kasneje pri BMW. Postal je avtomobilski oblikovalec. Sprejel je izziv oblikovanja počitniških prikolic pri IMV. Sodeloval je pri projektu oblikovanja turističnega avtobusa pri podjetju TAM Maribor. Povabljen je bil tudi v Adrio Mobil.

Dobro desetletje je predaval na ljubljanski likovni akademiji. Študente uči, kako idejo čim hitreje in enostavneje spraviti na papir. Bil je mentor mladim oblikovalcem, tudi Robertu Lešniku, ki je danes vodja oblikovanja zunanjosti pri Mercedes-Benzu.

Tudi v dobi računalnikov se oblika vsakega modernega avta še vedno začne s svinčnikom in papirjem. Če peš ne obvladaš senčenja in ostalega, ti računalnik ne more pomagati.

Trobla Velike Lašče | Vitezi stare pločevine

Moto njegovega dela je: »Iz Big Brotherja in Facebook čenč ne moreš potegniti ničesar, kar bi v življenju uporabil. Delati moraš stvari, ki imajo vrednost. In nikoli samo ene. Vedno delaj različne stvari. Vztrajnost je mati uspeha. Za oblikovalca je največje priznanje, ko njegove idejne skice in risbe »zaživijo« na pravih produktih.«

Tomaž Vidmar, predstavnik LPP homologacije, je tehnične komisarje, s katerimi redno sodeluje, seznanil s predpisi in navodili glede starodobnih vozil. Homologacijski organ je Agencija za varnost v prometu. Pojasnil je usmeritve za postopek pridobitve statusa starodobnih vozil, ki se razvrščajo na avtentična, originalna, restavrirana in sestavljena.

Bruno Kuzmin, član AC Koper, inženir strojništva, novinar, ki je za časopis Delo pisal članke v rubriki Na kolesih, testni voznik ekipe, ki je testirala več kot 4000 avtomobilov na vseh koncih sveta, je predstavil knjigo Avtomobili naše in vaše mladosti – od strasti do naložbe kot njen avtor.

Trobla Velike Lašče | Vitezi starega železa

Ob 25-letnici delovanja Adria Classic Koper se je porodila spontana ideja o knjigi, ki ima vseslovenski pomen. Omogoča povezovanje vseh slovenskih društev ljubiteljev mlado- in starodobnikov. V sodelovanju z Zvezo SVS je bila knjiga Avtomobili naše in vaše mladosti – od strasti do naložbe izdana v 2600 izvodih in brezplačno razdeljena med člane Zveze SVS.

Avtomobilistični novinar Bruno Kuzmin je v tej redki knjigi o redkih avtomobilih zbral 65 zgodb legendarnih avtomobilov. Gre za ikone; gre za avtomobile, o katerih smo sanjali in še danes sanjamo.

Starodobniške naložbe – od kripe do bogastva. Cene starodobnikov rastejo do takrat, ko se jih nekdo še spominja. Ljudski avti so bili precej neambiciozni, vendar so bili taki, ki so motorizirali nacijo. Po njih imamo tako močno nostalgijo, da so dragi. Ne glede na to, da jih je precej, imajo lahko zelo visoko vrednost; pri nas je to fičo, v Italiji Fiat 500, v Vzhodni Nemčiji trabant; mednje sodi tudi francoski spaček.

Trobla Velike Lašče | Vitezi starega železa, Rumena Delta

Med najbolj vroče naložbe spadajo ferrariji iz vseh časovnih obdobij. Redki so verjeli, da bo njihova vrednost poletela v nebo. Delta je bila na začetku skromen avtomobil. Lancia Delta v izvedbi HF Integrale pa je postala eden izmed najboljših dirkalnikov vseh časov, ikona hitrosti in tehnike, ikona štirikolesnega pogona in motorja, ki bruha ogenj. Ostaja nesmrtna; zanimanje za nakup je nepredstavljivo; zanjo je treba globoko seči v žep.

Metod Levart je opisal dela, kjer si »malo« umažeš tudi roke. Spregovoril je o reševanju Opel Mante A, kultnem kupeju iz sedemdesetih let. V skednju, kjer je ždela 20 let, je bila videti še v redu, na soncu pa je bilo drugače; pokazale so se manj sanjske stvari. Rja tu, rja tam, luknja tu, luknja tam. Prvi korak pri karoserijski obnovi je bil izdelava vpenjalnega vozička, pridobitev načrtov.

Trobla Velike Lašče | Vitezi starega železa

Nato se začne, postopno od stebrička do nosilca, prečnika. Meriš, variš in včasih pride do dvoma, ali je tako delo normalno. Za izpolnjevanje sanj je potrebno tudi žrtvovanje. Eno izmed njih je bilo namesto peskanja ročno brušenje karoserije in kot komentar je bilo slišati: »Hvala Bogu, da nisi peskal; v avto se spustijo kot svinja v bučo.« Predsednik tehnične komisije Edi Glavić je dodal: »Izjemno delo,« in predstavil svoj del izobraževanja.

Trobla Velike Lašče | Vitezi starega železa

Prvi sklop se je nanašal na prehod iz papirnatega na elektronsko poslovanje, na prehod prenosa podatkov za izkaznice oz. certifikate o vozilu v elektronski obliki. To pomeni zmanjševanje dokumentov v fasciklih, pohitritev postopkov ter lažji dostop in nadzor dokumentov. Zahteva se tudi več fotografij in podatkov. V drugem sklopu je podrobno opisal postopek priprave elementov za E-pošto. Preko klasične pošte se pošilja samo še fotografija sprednje in bočne strani vozila v dimenziji 9 x 13 cm.

Glave vitezov stare pločevine so se napolnile z novimi informacijami s področja starodobništva. Napočil je čas za polnitev želodcev. Kot se na gradovih spodobi, smo bili postreženi s srednjeveškim grajskim kosilom; svinjske krače in rebra, obilo zelenjave, od mlade čebule, paradižnika in paprike do krompirja, ki je bil tako debel in okusen, kot se od neumnega kmeta spodobi. (Krompir je tudi sinonim za srečo.)

Sledil je nepričakovan obisk. Ne, ne, ni bil grof! Vstopil je velikolaški župan dr. Tadej Malovrh. Izrekel je dobrodošlico zbranim vitezom in izrazil upanje, da so se dobro počutili v izbranem ambientu z željo, da vtise posredujejo svojim prijateljem in jih navdušijo za turistični obisk znamenitosti velikolaške občine.

Leon Vrtovec, predsednik Zveze SVS, je županu poklonil knjigo Avtomobili naše in vaše mladosti – od strasti do naložbe; z veseljem se je vanjo podpisal avtor Bruno Kuzmin. Morda bo dr. Tadej Malovrh celo pomislil, da bi bilo lepo imeti katero izmed opisanih vozil v svoji garaži. Morda se mu bo stožilo po tem, čemur pravimo dobri, stari časi.

Trobla Velike Lašče | Vitezi starega železa

Ana Pia Debeljak
Foto: Maj Kikelj

Pin It
 

Kontaktni obrazec

Pišite nam

Prosimo, zaupajte nam pravi e-naslov, da vam bomo lahko odgovorili.

Občina Velike Lašče

Več o nas

"Ni potrebno, da je to vaš rodni kraj; dovolj je, da ste le nekaj let vdihavali ta zrak. Lašč ne pozabite nikoli! Pravi Laščan pa naj gre kamorkoli, čisto vseeno je: Amerika, Sibirija, Dunaj ali Beograd. Vsa tista čudežna okolica gre z njim."

(Ivan Pucelj)
 
Levstikov trg 1, 1315 Velike Lašče
 

Pokličite nas

+386 1 7810 370

 

Sledite nam na socialnih omrežjih